Lerend Netwerk – traject voor startende fotografen


Unizo en NVB, de Nationale Vereniging van Beroepsfotografen, vroegen me een tijdje terug om -in de context van Lerend Netwerk- een programma uit te bouwen voor startende fotografen.

_DSF0223 red

Hier zetten we tijdens het najaar onze schouders onder, zie!

In vijf sessies, gespreid over 3 maanden, zullen alle aspecten van het marketingplan aan bod komen én toegepast worden op de persoonlijke situatie van elke deelnemer.
De nodige templates en ander ondersteunend materiaal zullen hierbij ter beschikking gesteld worden.
Wie dus een reeks ex cathedra lezingen verwacht, zal bedrogen uitkomen!

Product en portfolio
Tijdens de eerste sessie stelt elke deelnemer zich te vraag welk type fotografie hij zijn markt wil aanbieden en worden, in functie daarvan, portfolio’s onder de loep genomen als allereerste stap naar een EP*-kwalificatie.
Begeleid door Jos Verhoogen – QEP* en voorzitter van NVB, Johan Brouwers – QEP en voorzitter van de EP-jury en Patrick Verbessem – QEP.

Prijszetting en het financiële plaatje
De tweede sessie concentreert zich op het algemene financiële plaatje en prijszetting. Welke kosten moet ik in rekening brengen om een volwaardige activiteit als fotograaf uit te bouwen? Hoe bepaal ik mijn prijzen? Hoe efficiënt ga ik te werk en hoe kan ik m’n efficiëntie verhogen?
Begeleid door Luk Collet – EP en Senior Consultant bij Unizo en Patrick Verbessem – QEP.

De fotostudio
De studio komt aan bod tijdens de derde sessie. Waaraan moet ik denken bij het inrichten van mijn fotostudio? Welk materieel is onontbeerlijk? Wat zijn de verschillen tussen een studio voor sociale fotografie en bedrijfsfotografie? Tegelijkertijd maken we gebruik om mogelijkheden van studioflitsers, diffusers, absorbers, … uit te testen tijdens een kleine hands-on workshop over hard en zacht licht en het toepassen van de omgekeerde kwadratenwet.
Begeleid door Heidi Poel en Patrick Verbessem – QEP.

Jezelf promoten en in de markt zetten
In sessie 4 laten we een specialist visuele communicatie aan het woord over do’s and do’nts betreffende websitestructuur, social media, businesskaartjes, … en bespreken we concrete voorbeelden van deelnemers.
Begeleid door Christoph Ruys, Icons and Kings en Patrick Verbessem – QEP.

Het marketingplan – presentaties en feedback
Tijdens de slotsessie laten we deelnemers aan het woord: het gepresteerde werk van de voorbije maanden heeft zich dan namelijk vertaald in een praktisch bruikbaar marketingplan. De gepresenteerde plannen zullen opbouwend becommentarieerd worden door een jury.
Begeleid door Luk Collet – EP en Senior Consultant bij Unizo en Patrick Verbessem – QEP.

Meer weten?
Neem dan contact op met Nikki Huts of Peggy Deneve van NVB.

(*) EP staat voor European Photograher.
QEP staat voor Qualified European Photographer.
Beide vertegenwoordigen ze officiële kwaliteitslabels die toegekend worden door FEP, Federation of European Photographers.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s