Helderheid, contrast en kleurzweem


Perfectioneer je productfoto’s
10 tips over hoe productbeelden het juiste verhaal vertellen

Tip 8. Helderheid, contrast en kleurzweem

Compositie, scherpstelling, actie, schaduwen, scherptediepte, achtergronden, reflectie, …: je kan het allemaal onder controle hebben, maar deze inspanningen zullen pas echt tot hun recht komen wanneer ook de volgende parameters en instellingen correct zijn:

  • Een correcte helderheid zorgt voor een juiste hoeveelheid wit en zwart in het beeld (zie beelden 2 en 3).
  • Het juiste contrast bereik je door een evenwichtige aanwezigheid van middengrijstonen (zie beelden 4 en 5).
  • De onnatuurlijke kleuren bij kleurzweem kunnen wellicht een leuke touch zijn bij vakantiefoto’s en andere snapshots (bijvoorbeeld Instagram maakt hiervan rijkelijk gebruik) ; bij productfoto’s zijn ze in principe ongewenst (zie beelden 6 en 7).
Tips voor perfecte productfoto's - Business Visualisation by Patrick Verbessem

1. referentie: egaal verloop van wit naar zwart
2. te donker: alle tinten verdonkeren – wit wordt grijs, zwart blijft zwart
3. te helder: alle tinten verlichten – wit blijft wit, zwart wordt grijs
4. te weinig contrast: alle tinten verschuiven naar middengrijs
5. teveel contrast – lichte tinten worden wit, donkere tinten worden zwart
6 & 7. kleurzweem: wit en zwart blijven ongewijzigd, alle tussentinten verschuiven in de richting van een kleur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s